In toate meseriile exista riscul unor boli profesionale, indiferent ca e vorba de munca in constructii, la birou sau in orice domeniu, iar rolul unor sisteme de protectia muncii este sa ne ajute sa minimizam aceste riscuri, astfel incat sa beneficiem de siguranta si sanatate in munca pe cat posibil. Sa vedem ce sunt sistemele de protectia muncii mai exact, cat de importante sunt si ce trebuie sa faca angajatorul pentru a le folosi.
Ce sunt sistemele de protectia muncii
Sistemele de protectia muncii sunt acele masuri pe care trebuie sa le ia angajatorul pentru sanatatea si siguranta angajatilor si pe care angajatii trebuie sa le respecte. Asta inseamna ca angajatorul va controla cat mai bine posibilele riscuri de imbolnavire sau vatamare corporala a angajatilor.
Importanta aplicarii legislatiei in vigoare
Sistemele de protectia muncii sunt reglementate prin legislatia din domeniu, denumita si Codul Muncii, care contine cateva acte normative pentru reglementarea sistemelor de protectia muncii.
Rolul benefic al sistemelor de protectia muncii
Sistemele de protectia muncii au un rol benefic nu doar pentru angajat, ci si pentru angajator. Din moment ce toti angajatii sunt apti de munca, productivitatea nu poate decat sa creasca, pentru ca si eficienta angajatilor creste atunci cand se simt protejati de catre angajatorul lor. Lucrurile stau mai bine si din punct de vedere al bugetului, pentru ca este mult mai costisitor sa ai de-a face cu consecintele imbolnavirilor profesionale sau ale vatamarilor corporale decat sa iei masuri preventive si sa incerci sa eviti astfel de situatii.
Ce trebuie sa faca angajatorul
Inainte de toate, este recomandat sa se evalueze riscurile la locul de munca pentru care se aplica normele de protectia muncii. Angajatorul este obligat sa ofere un mediu de lucru cat mai sigur pentru angajat. Ce inseamna asta mai concret? Inseamna ca, de exemplu, pe timp de vara, atunci cand temperaturile incep sa depaseasca limitele normalului, angajatorul trebuie sa ofere lichide pentru hidratarea corespunzatoare a angajatilor. Temperaturile extreme pot sa aiba consecinte nedorite asupra angajatilor, afectandu-le capacitatea de munca si pot chiar sa ii imbolnaveasca. In astfel de situatii se poate chiar scurta programul de lucru.
Angajatorul trebuie sa se asigure ca exista un echilibru intre efortul fizic intens si cel mental si sa asigure conditii optime pentru reducerea stresului la locul de munca.
Aplicarea normelor de protectia muncii se realizeaza prin desemnarea unui responsabil cu protectia muncii in cadrul firmei. Normele privind combaterea stresului la locul de munca inca sunt discutate pentru ca se doreste o imbunatatire a lor, avand in vedere faptul ca stresul poate sa imbolnaveasca angajatii.
Pentru firmele mici in care riscurile de boli profesionale sau accidente in munca este minim, angajatorul se poate ocupa el insusi de sistemele de protectia muncii. Pentru firmele mai mari insa, cu multi angajati, este nevoie de o persoana sau mai multe persoane desemnate special pentru a se ocupa de toate aspectele, cum ar fi documentatia si instruirea angajatilor in legatura cu aplicarea normelor de protectia muncii. Responsabilul cu protectia muncii trebuie sa faca o evaluare a riscurilor si sa intocmeasca un plan bine documentat pentru prevenire si protectie.