Fiecare muncitor, indiferent de domeniul in care activeaza, trebuie sa poarte echipamentul de protectie care sa il protejeze de riscurile la care se expune. In majoritatea domeniilor de activitate, riscurile de accidentare la locul de munca sunt majore si din aceasta cauza echipamentele de protectia muncii sunt indispensabile.
Pentru fiecare activitate in parte exista echipamente de protectie dedicate, pe care fiecare muncitor este obligat sa le poarte. Aceste echipamente de protectie trebuie sa fie puse la dispozitia muncitorilor de catre angajator. Acesta este obligat prin lege sa nu isi lase muncitorii sa isi exercite sarcinile fara echipamentul corespunzator. Conform statisticilor, marea majoritate a accidentelor care se produc la locul de munca, pot fi prevenite cu ajutorul echipamentelor de protectie potrivite.
Obligatiile angajatorului privind protectia muncii
1. Angajatorul are datoria de a le asigura muncitorilor cel mai sigur mediu de lucru posibil.
2. Angajatorul trebuie sa limiteze cat mai mult posibilitatile ca muncitorul sa fie vatamat fizic. Indiferent ca este vorba de un utilaj sau de contactul cu o substanta periculoasa.
3. In cazul temperaturilor extreme, acesta trebuie sa se asigure ca muncitorii au acces la lichide cu care sa se hidrateze, ca alterneaza efortul dinamic cu cel static si ca au program scurt, daca situatia o impune.
4. Angajarea unei persoane responsabile cu activitatile de protectia muncii.
Beneficiile angajatorului atunci cand angajatii poarta echipamente de protectia muncii
Din moment ce muncitorii isi desfasoara activitatea in siguranta, angajatorul nu are numai de castigat. In primul rand, pentru ca productivitatea va creste, avand in vedere ca toti muncitorii vor fi capabili sa isi indeplineasca sarcinile de serviciu. Imaginea unitara se va imbunatati si ea destul de repede. Iar cresterea numarului de clienti ar trebui sa fie o consecinta fireasca a modului pozitiv in care ceilalti percep echipa.
Respectarea normelor de protectia muncii va fi benefica si pentru buget, care, pe termen lung, va avea de castigat, daca echipa reuseste sa previna accidentele de munca si imbolnavirile profesionale. Nu in ultimul rand, simtindu-se in siguranta, muncitorii vor fi mai eficienti, iar fluctuatia de personal inregistrata la nivelul echipei va scadea.
Evaluarea riscurilor
Inainte de a achizitiona echipamentele de protectie pentru intreaga echipa, angajatul responsabil cu protectia muncii este obligat de lege sa realizeze o evaluare a riscurilor pentru securitatea si sanatatea in munca. Procedural, evaluarea riscurilor are urmatoarele 6 etape:
1. Identificarea pericolului.
2. Eliminarea pericolului, daca situatia o permite.
3. Analizarea pericolului, in cazul in care eliminarea sa nu e posibila.
4. Evaluarea riscului.
5. Adoptarea de masuri pentru limitarea posibilelor vatamari.
6. Monitorizarea continua a riscurilor.
Organizarea instructajului pentru muncitori
Instructajul in cadrul protectiei muncii este de trei tipuri:
1. Instructaj general – cel de care trebuie sa beneficieze toti angajatii, persoanele aflate in practica si chiar si vizitatorii. Instructajul general se face de catre persoana desemnata de angajator ori cu fiecare lucrator, elev sau vizitator in parte ori, atunci cand situatia nu permite aceasta abordare, cu grupuri de cel mult 20 de persoane.
2. Instructaj la locul de munca – este organizat de conducatorul direct al compartimentului in care urmeaza sa se desfasoare activitatea. Instructajul trebuie sa dureze cel putin opt ore, in perioada de proba a lucratorului. Cei care stabilesc durata si frecventa sedintelor de instructaj sunt seful compartimentului si seful compartimentului de protectia muncii din unitate. Acest tip de instructaj va include obligatoriu demonstratii practice privind activitatea pe care lucratorul urmeaza sa o desfasoare si va contine neaparat informatii legate de riscurile la care acesta se expune. De asemenea, lucratorul va fi informat cu privire la masurile de prim ajutor, in caz de accident.
3. Instructajul periodic – se face o data la sase luni si trebuie sa beneficieze de el toti lucratorii. Mai des ar putea fi instruiti cei care muncesc intr-un sector de productie, cei care au lipsit mai mult de 30 de zile lucratoare de la serviciu sau cei care sunt reintegrati in activitate dupa un accident de munca.
Astfel ca, in mana angajatului responsabil cu protectia muncii sta toata responsabilitatea atat in ceea ce priveste evaluarea riscurilor, efectuarea instructajului, cat si achizitionarii echipamentelor de protectie. Echipamentele de protectia muncii sunt indispensabile indiferent de nivelul de risc, si purtarea acestora ajuta la prevenirea unui numar mare de accidente.
Alege echipamentele de protectie potrivite si nu uita, siguranta fara compromisuri!